Waarom een requirements template niet zorgt voor minder aannames

Requirements templates voorkomen geen aannames

Heb jij er ook last van dat de requirements die je als business analist of functioneel beheerder hebt opgeschreven naderhand nog bol bleken te staan van de aannames en interpretatieverschillen? Ondanks het feit dat je een standaard template of een model voor use cases of user stories hebt gebruikt

Dat is balen, want je weet dat deze hulpmiddelen wel heel nuttig en waardevol zijn om wensen en eisen gestructureerd in kaart te brengen. En dat ze goed werken als communicatiemiddel.

Bovendien kosten al die misverstanden veel extra tijd, niet alleen voor jou,  maar ook voor andere belanghebbenden én het project als geheel. Tijd die je misschien wel veel liever alvast had willen gebruiken om te werken aan nieuwe projecten en uitdagingen.

Maar wat gaat er dan mis als die hulpmiddelen in theorie wel goed werken?

Daarvoor wil ik een vergelijking maken met een motorcoureur die met hoge snelheid een bocht moet nemen. Als de coureur zich focust op zijn motor (het middel) gaat het mis en vliegt hij de bocht uit. Maar als hij zich blijft concentreren op de bocht (het doel) dan komt hij er goed en ongeschonden doorheen.

In de praktijk zie ik vaak dat tijdens gesprekken met belanghebbenden uit de Business de template of het model het doel is geworden. Dat het wordt gebruikt om even snel met de belanghebbende samen in te vullen. En dan gaat het mis…

Dan heb je minder oog voor de belanghebbende (zowel letterlijk als figuurlijk), waardoor je minder scherp luistert en minder in staat bent om goed door te vragen als de belanghebbende niet concreet is. Met als gevolg requirements die nog volop ruimte laten voor aannames en interpretatieverschillen.

Dit kun je voorkomen door je tijdens het gesprekallereerst en vooral te concentreren op het achterhalen van kwalitatief goede informatie. Door je te blijven concentreren op het luisteren én de signalen om door te vragen. 

Hou het model of de template tijdens het gesprek hooguit bij de hand als geheugensteuntje voor jezelf om het gesprek te sturen, maar vul pas na het gesprek in.

Het kost je in eerste instantie iets meer tijd, maar uiteindelijk hoef je minder vaak terug…

, ,

No comments yet.

Leave a Reply