Verlanglijstjes maken: Jip en Janneke leren prioriteren

Jip en Janneke leren prioriteren

Sinterklaas is weer in het land en Jip en Janneke mogen, net als alle andere kinderen, voor de goedheiligman een verlanglijstje maken.

Al bladerend door de vele speelgoedfolders knippen zowel Jip als Janneke een bonte verzameling aan allerlei gewenste kadootjes uit. En al snel hebben ze elk een enorme stapel met grote, kleine, dure en goedkope wensen. Zo wil Jip de allernieuwste Playstation en rolschaatsen. En Janneke wil een nieuwe fiets en een tekendoos.

Oeps, daar schrikt moeder van, dat wordt een beetje te gortig. En moeder vertelt Jip en Janneke dat de Sint niet voor elk kind in Nederland zoveel kadootjes op zijn stoomboot kon meenemen vanuit Spanje. Hij heeft voor elk kind maar een paar pakjes meegenomen.

Dan stelt moeder voor dat Jip en Janneke de Sint kunnen helpen. Ze kunnen de Sint laten weten waar ze écht blij van worden.

En moeder plakt twee grote vellen papier op de muur, pakt een dikke zwarte stift en tekent halverwege een grote streep op elk vel. Daarna mogen Jip en Janneke van moeder al het speelgoed dat ze nú het allerliefste zouden willen krijgen van de goede Sint boven de streep plakken en de kadootjes waar ze nog wel even op kunnen en willen wachten onder de streep. Want, legt moeder uit, de kerstman komt over een paar weekjes ook nog langs met kadootjes en wil ook graag een verlanglijstje krijgen.

Jip en Janneke begrijpen het en gaan voortvarend aan de slag. Ze beginnen met de stapel knipsels van Jip. Op het eerste knipsel staat de allernieuwste Playstation. Jip en Janneke discussiëren met elkaar of dit nu wel écht nodig is. Immers, Janneke heeft thuis de nieuwste Playstation en Jip mag als haar beste vriendje toch al altijd bij haar komen spelen. Dat vindt Jip een goed argument en plakt het knipsel onder de streep. Daar kan hij best nog wel even op wachten.

Dan de rolschaatsen. Die plakt Jip boven de streep. Daar kan hij écht niet langer op wachten, want de oude zijn te klein en nu kunnen ze niet meer samen fijn rolschaatsen. Dat vindt Janneke ook erg jammer en ze is het met de keus van Jip eens.

En zo gaan ze voor elk knipsel verder. Ook met die van Janneke.

Na een uur wikken en wegen zijn Jip en Janneke klaar. En moeder is blij, want zij ziet dat er veel minder wensen boven de streep staan dan onder de streep. Jip en Janneke hebben elk nog maar tien wensen op hun lijstje staan. “Daar hebben jullie de Sint heel goed mee geholpen.”, zegt moeder.

Om 18.00 uur mogen Jip en Janneke naar het Sinterklaasjournaal kijken. En oh wat een pech, door de harde wind zijn er pakjes van de boot gevallen. De Sint kan niet alle kinderen geven wat er op hun verlanglijstje staat. Beteuterd kijken Jip en Janneke elkaar en moeder aan. “Wat nu?”.

Maar gelukkig weet moeder raad. Zij is een ervaren requirements consultant en weet dat ze de 60/20/20 regel moet toepassen. Ze pakt weer de zwarte stift en tekent boven de streep nog twee strepen.

“Jullie kunnen de Sint nog een keer helpen.”, zegt ze. “Stel de pech valt mee en er zijn maar een paar pakjes van de boot gevallen. Elk kind in Nederland krijgt twee pakjes minder. Welke twee zou je dan kiezen?” Jip en Janneke kiezen elk twee pakjes en mogen die helemaal rechts plakken.

“Maar”, zegt moeder, “als er nu eens heel veel pakjes van de boot zijn gevallen, en elk kind krijgt vier pakjes minder. Welke twee pakjes zou je dan nog meer kiezen?” En weer kiezen Jip en Janneke elk twee pakjes en mogen die in het middelste vak plakken.

Moeder vraagt of Jip en Janneke nog één keer goed naar het linkerlijstje willen kijken. Is dit wat ze echt het allerliefste willen krijgen? Of willen ze misschien toch nog iets verplaatsen? “Nee”, zeggen Jip en Janneke beiden in koor.

Dan maakt moeder een foto van elk verlanglijstje en print ze uit. Die mogen Jip en Janneke vanavond in hun schoen stoppen. Natuurlijk samen met een wortel en wat suikerklontjes voor het paard. Jip en Janneke gaan met een gerust hart naar bed…

Wil je op dit artikel reageren? Laat dan hieronder een reactie achter.

Vind je dit artikel waardevol? Deel het dan met anderen voor wie het ook interessant kan zijn, bijvoorbeeld via Facebook, Twitter, LinkedIn of Google+.

Alvast hartelijk dank daarvoor!

, , ,

No comments yet.

Leave a Reply