Soft skills cruciaal voor de Sven Kramers in organisaties?

Soft Skills cruciaal voor achterhalen requirements


Op zondag 17 februari is zowel Sven Kramer als Ireen Wüst wereldkampioen allround-schaatsen geworden.
Sven deed dit al voor de 6e keer en is daarmee de beste allrounder aller tijden. Voor Ireen Wüst was het alweer de 4e keer en daarmee evenaarde zij de legendarische Atje Keulen-Deelstra.

Een specialist in allrounden word je niet zomaar. Met alleen een goede 500m of een goede 10km kom je er niet. Je zult alle 4 de afstanden bovengemiddeld goed moeten kunnen afleggen. Waarbij een goede 1500m vaak cruciaal blijkt te zijn.

Ook in organisaties tref je Svens en Irenes aan. Dit geldt bijvoorbeeld voor functies op het scheidsvlak tussen Business en ICT, zoals functioneel beheerders, business consultants en requirements specialisten.

Voor hen geldt dat een brede inhoudelijke basiskennis van zowel informatiesystemen als de bedrijfsprocessen niet voldoende is voor een topprestatie.

Hiervoor zijn goede ‘soft skills’ namelijk net zo cruciaal als de 1500m voor Sven en Ireen. Immers, deze ‘allrounders’ moeten zowel met IT-ers als eindgebruikers als managers kunnen schakelen. Zij moeten goed naar iedereen kunnen luisteren, niet te snel in oplossingen denken maar de werkelijke wensen en eisen boven tafel krijgen, keer op keer door kunnen vragen zonder de ander daarbij te irriteren, feedback geven, overtuigen en zo nodig ‘Nee’ durven zeggen.

“Knowing where to ask questions, and which questions to ask,
is almost as useful as knowing the answers.” – James Robertson

Samenvattend: de kampioenen onder de intermediairs zijn niet degenen zijn met de beste (vak)inhoudelijke kennis, maar zij die beschikken over de beste communicatieve vaardigheden om mensen uit zowel de Business als de ICT te verbinden.

Ben jij het met deze stelling eens?

Laat het ons weten en laat een reactie achter.

No comments yet.

Leave a Reply