Sjansen met stakeholders: 7 tips, óók voor mannen!

Tips voor gesprekken met stakeholders

Hoe komt het toch dat de één heel makkelijk veel relevante informatie krijgt van stakeholders? En een ander met veel meer moeite? Wat doen zij om stakeholders tot vertellen te verleiden? Welke ‘onweerstaanbare middelen’ gebruiken zij om de sfeer tijdens gesprekken te sturen?

In dit artikel krijg je een aantal tips hoe je zakelijk kunt sjansen. Als je deze tips toepast wordt het voor stakeholders onbewust aantrekkelijker om meer en sneller informatie met je te delen. Ongeacht of je stakeholder nu een man of vrouw is.

Veel mensen onderschatten nog het belang van ‘zakelijk sjansen‘, van het creëren van een goede sfeer. Zo hoor ik nog geregeld argumenten als: “Ik ben een interne medewerker, dat is belangrijk voor externe consultants.” , “Ik werk hier al jaren, ze moeten me maar accepteren zoals ik ben.” of “Ik ga niet eerst aardig doen, het gaat om de inhoud.”.

Maar wist jij dat uit onderzoeken blijkt dat 85% van je zakelijke succes berust op je communicatieve vaardigheden? Op de manier hoe je jezelf presenteert? Op hoe je de sfeer van een gesprek stuurt? Op de manier waarop je vertrouwen weet te winnen?

Om van stakeholders meer en sneller relevante informatie te krijgen zul je dus alle beschikbare (en geoorloofde) middelen moeten inzetten.

Er komt meer bij kijken dan het inzetten van je inhoudelijke kennis of het stellen van, op zichzelf, de juiste vragen. Het gaat ook om de sfeer tijdens het gesprek. En dat je die bewust kunt (bij)sturen.

En dan gaat het niet alleen om voor de meeste mensen wel bekende allereerste indruk (gepaste kleding, goede handdruk geven, even echt in de ogen kijken, glimlachen, het ijs breken en als het kan een welgemeend compliment geven). Ook daarna kun je nog heel wat doen om vriendjes te blijven, ook als je elkaar al (langer) kent.

De volgende 7 tips zijn misschien minder bekend, maar wel heel effectief om een ontspannen en open sfeer te creëren. En daarnaast zijn ze ook nog heel makkelijk en snel toe te passen.

  1. Mag jij de locatie kiezen? Kies dan eens een andere plek dan de stakeholder gewend is. Zo spreek ik wel eens bij mij op de golfclub af. Dat is niet alleen praktisch, het geeft ook meteen een andere sfeer. En ik ken al één iemand die daardoor golflessen is gaan nemen.
  2. Ga als het even kan strategisch zitten, in een opstelling die uitnodigt om samen te werken. Ken je elkaar nog niet, of nog niet zo goed, ga dan in de zgn. hoekopstelling zitten. Je zit dan beide aan dezelfde hoek van de tafel. Ken je elkaar beter dan kun je overwegen om naast elkaar te gaan zitten. Helemaal ideaal is natuurlijk een ronde tafel.
  3. Mocht je onverhoopt toch recht tegenover elkaar komen te zitten, plaats dan niet direct allerlei obstakels tussen jou en de stakeholder, zoals je schrijfblok, pen, kopje koffie of tablet. Dit zorgt voor een afstandelijke sfeer. Leg deze schuin voor je.
  4. Wacht ook even met het openen van je schrijfblok, tablet of andere paperassen. Het openen hiervan is namelijk hét signaal dat je direct inhoudelijk wilt gaan beginnen en de ‘koetjes-en-kalfjes’ liever overslaat.
  5. Let tijdens het gesprek op een goede verdeling van de spreektijd. Denk hier van tevoren over na. Als je met een stakeholder in gesprek gaat over zijn of haar wensen en eisen voor een nieuw systeem dan is een 50/50-verdeling niet erg logisch.
  6. Stuur de sfeer van het gesprek met je eigen lichaamstaal. Enthousiasme werkt aanstekelijk. Mits niet overdreven, zijn maar weinig mensen bestand tegen positieve lichaamstaal. RTL Late Night met Humberto Tan werd afgelopen jaar niet voor niets populairder dan Pauw & Witteman.
  7. Tot slot, het is de toon die de muziek maakt. Vermijd zoveel mogelijk negatieve woorden als ‘niet’, ‘geen’ en ‘moeten’. Denk en formuleer positief. Dus niet: “Volgende week is geen probleem.”, maar: “Ik stuur u volgende week het verslag.”

Probeer deze tips eens uit en kijk wat dat met de sfeer doet. Bouw dit wel op. Let de ene keer bijvoorbeeld op je lichaamstaal en de andere keer op de verdeling van de spreektijd.

Heb jij nog andere tips die om de stakeholders te charmeren? Of heb je ervaringen met bovenstaande tips? Laat het ons weten en laat hieronder een reactie achter. Alvast hartelijk dank daarvoor!

No comments yet.

Leave a Reply