Requirements achterhalen! Wees niet de inhoudelijke expert!

Inhoudelijk expert bij achterhalen requirements

In mijn vorige artikel schreef ik over de 10 grootste blunders die ik maakte in mijn eerste gesprekken over requirements, zo’n 20 jaar geleden. En alhoewel fouten maken natuurlijk nooit leuk is, je leert er wel snel van.

Een belangrijke les die ik toen van een ervaren collega leerde was: wees niet de inhoudelijke expert in het gesprek. Want, zo zei hij: “Jij weet het meest van ons bancaire systeem en de klant weet het meest van bankieren.”

Wat hij daarmee eigenlijk bedoelde te zeggen was dat ik niet bang moest zijn om iets niet te weten. Dat ik me niet dom hoefde te voelen als ik vragen ging stellen om zaken helder te krijgen. En dat ik met die gedachte in mijn achterhoofd dus ook niet zenuwachtig hoefde te zijn voor het gesprek of de workshop die ik moest leiden.

Iets niet weten betekent namelijk niet:

  • Dat je afgaat.
  • Dat je slecht bent voorbereid.
  • Of dat je niet goed bent in je rol.

Goede vragen stellen betekent wel:

  • Interesse tonen.
  • Vertrouwen wekken dat je goed luistert.
  • De ander helpen de behoefte écht duidelijk te krijgen.
  • Méér informatie krijgen.
  • Minder misverstanden in het hele traject.
  • En het gesprek beter kunnen sturen.

Goede vragen stellen en blijven doorvragen betekent dus niets meer en niets minder dan dat je de ander respecteert als de inhoudelijke expert. En wie vindt dat nou irritant?

Maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk is om de juiste vragen te stellen en om door te vragen. Want hoe meer kennis je zelf ook hebt van de inhoud, hoe sneller je in de valkuil trapt dat je denkt dat je weet wat de ander bedoelt. En hoe sneller je vergeet om door te vragen. Niets menselijks is ons vreemd.

Maar laat je eigen inhoudelijke kennis niet de bananenschil zijn waar je over uitglijdt als je in gesprekken of workshops heldere requirements probeert te achterhalen.

Bereid jezelf goed voor op je rol als vragensteller. En prent jezelf in om tijdens het gesprek of workshop ook in die rol te blijven. Dat maakt het makkelijker om alert te blijven op signalen om, al dan niet kritisch, door te vragen. En het voorkomt dat je zelf te veel gaat praten.

En dat is ook precies de rol die de inhoudelijk expert van jou verwacht in gesprekken over requirements. Die wil zich gehoord en goed begrepen worden. Die verwacht iemand die hem of haar zoveel mogelijk zelf laat vertellen en laat nadenken over problemen, behoeften, wensen en eisen. Door op de juiste momenten de juiste vragen te stellen.

Je reactie is van harte welkom.

,

No comments yet.

Leave a Reply