Gebruik user stories zoals ze bedoeld zijn, als vakantiefoto’s!

Gebruik user stories zoals je vakantiefotos gebruikt

Wie het nieuws het afgelopen weekend heeft gevolgd kan het bijna niet ontgaan zijn. Een groep van maar liefst 4500 Chinezen bracht voor hun bedrijfsuitje een bezoek aan Nederland. Al toerend en fotograferend trokken ze in 90 bussen door ons land om op zaterdagavond in de Jaarbeurs in Utrecht bij elkaar te komen voor het gezamenlijke galadiner en de groepsfoto.

Goed nieuws voor de Nederlandse toeristensector, want zo zei minister Kamp: “Die 4500 toeristen vertellen bij terugkomst positieve verhalen over Nederland en delen foto’s met hun vrienden en familie”.

Dit nieuws deed me niet alleen terugdenken aan één van mijn eigen memorabele bedrijfsuitjes ooit, een week naar Zuid-Afrika, maar als requirements consultant ook aan een citaat van Agile goeroe Jeff Patton:

 “Good user stories are like vacation photos.”

Veel organisaties die overgaan op het Agile ontwikkelen van software starten met het schrijven van user stories en stoppen met het vastleggen van wensen en eisen in dikke documenten. Dit vaak tot groot genoegen van zowel de mensen die deze uitgebreide requirements documenten moesten maken als de mensen die ze moesten lezen.

Immers, user stories hebben onder andere de volgende voordelen :

  • Ze leggen de nadruk op mondelinge communicatie en discussie.
  • Ze worden daarom beperkt en in een eenvoudig formaat beschreven:

Als …,
wil ik …,
zodat …

  • Ze kosten veel minder tijd, want ze hoeven (nog) niet allemaal tot in detail uitgewerkt te worden.

Appeltje, eitje, zou je denken, maar toch worstelen veel organisaties en ontwikkelteams in de praktijk met het werken met user stories.  Vooral bij organisaties die (nog) niet volledig Agile werken zie je gebeuren dat wensen en eisen wel in het formaat van user stories worden opgeschreven, maar dat ze vervolgens aan anderen worden overhandigd om ze verder uit te werken en/of  te ontwikkelen. Zonder de bijbehorende mondelinge toelichting en discussie.

En dan krijg je precies hetzelfde effect als voorheen bij dikke requirements documenten, namelijk dat de lezer het geschrevene anders begrijpt en interpreteert dan de schrijver heeft bedoeld. En dat er iets anders wordt opgeleverd dan werd verwacht.

En dat leidt dan uiteindelijk weer tot vragen als:

  • Hoe schrijven we betere user stories?
  • Hoeveel details moeten we bij user stories vastleggen?

 

Maar ligt daar wel de oplossing?  Ligt de nadruk wel op het beter leren schrijven van user stories? Nee, zeggen Agile goeroes, je moet juist leren om user stories te gebruiken zoals ze bedoeld zijn.

“Tell stories, don’t write them” – Gojko Adzic

“User stories in Agile development get their name from how they should be used, not what you write down.” – Jeff Patton

En user stories zijn bedoeld als ware het vakantiefoto’s. Ze hoeven niet perfect te zijn, maar ze moeten wel:

  • Uitnodigen om er meer over te vertellen en om er vragen over te stellen.
  • En helpen om je later de details weer te herinneren.

Dat betekent alleen niet dat er helemaal niet meer gedocumenteerd hoeft te worden als je user stories (beter) gaat vertellen.  Dat is een groot en hardnekkig misverstand. Ook bij het vertellen van user stories wordt nog steeds gewerkt aan allerlei documentatie, alleen komen die documenten heel interactief tot stand en zien er heel anders uit dan de traditionele documenten met volledig uitgeschreven  requirements.

Werken met user stories is dus geen kwestie van perfecte zinnetjes opschrijven en in een soort ‘ to do’-lijst verzamelen.  Werken met user stories is bedoeld om samen als team in interactieve sessies en met diverse methoden en technieken tot één gezamenlijk verhaal te komen van woorden, plaatjes, schetsen en aantekeningen op ‘geeltjes’ van wat moet worden gemaakt.

En om de resultaten van die gezamenlijke discussies te bewaren, te helpen herinneren en door te vertellen, schrijven we deze resultaten niet in detail uit, maar hangen we ze op grote vellen papier aan de muur en/of maken we er foto’s of korte video’s van.

Net zoals die 4500 Chinezen. Die zullen bij terugkomst thuis ook écnt geen boekwerken tot in detail gaan volschrijven over hun unieke bedrijfsuitje, maar aan de hand van hun foto’s hun herinneringen ophalen en hun belevenissen en ervaringen vertellen aan familie, vrienden en later kleinkinderen.

Om een lang verhaal kort te maken, user stories zijn dus niet bedoeld als een perfect uitgeschreven vorm van requirements. De korte zinnetjes en bijbehorende documentatie zijn bedoeld als ware het vakantiefoto’s en –filmpjes om de gezamenlijke resultaten van de discussie weer te helpen herinneren en het verhaal (eventueel) door te kunnen vertellen.

Wil je meer weten over de methoden en technieken om beter met user stories te werken?
Van 18 t/m 20 januari 2016 geef ik weer de 3-daagse Agile Requirements Practitioner training. Lees hier meer over de inhoud van deze open training en om je in te schrijven.


Vind je dit artikel waardevol? Deel het dan met anderen
voor wie het ook interessant kan zijn, bijvoorbeeld via Facebook, Twitter, LinkedIn of Google+. Alvast hartelijk dank daarvoor!

,

One Response to Gebruik user stories zoals ze bedoeld zijn, als vakantiefoto’s!

  1. Jan-Willem June 2, 2015 at 5:46 pm #

    Weer iets geleerd hoe mijn brein werkt, heel nuttig ook al gebruik ik geen Agile.

Leave a Reply