De 7 meest voorkomende fabeltjes in requirementsland

De zeven meest voorkomende fabeltjes in requirementsland

 Want dieren zijn precies als mensen…,
met dezelfde mensenwensen…,
en dezelfde mensenstreken
…,
dat komt állemaal in de krant!
Van Fabeltjesland. Van Faaabeltjeslaand!
(Meneer de Uil)

Over het achterhalen van requirements bij stakeholders bestaat in de wereld van functioneel beheerders, product owners, business analisten en scrum teams een aantal hardnekkige misverstanden die belemmerend werken om tot goede (Agile) requirements te komen.

Welke dat zijn? Hieronder heb ik de 7 fabels die ik het vaakst hoor tijdens mijn opdrachten in requirementsland op een rijtje gezet.

  1. “Domeinkennis is een must om snel goede requirements te achterhalen.”
    In veel aanvragen en vacatures voor functies waarbij requirements moeten worden opgesteld wordt diepgaande domeinkennis gevraagd. Alleen, hoe meer iemand een domeinexpert is hoe groter de kans dat er aannames worden gedaan en snel in oplossingen gedacht. Ook is de kans groter dat zij door stakeholders worden ervaren als betweters, als iemand die ze komt vertellen wat hun behoefte is. Ervaring in de rol in combinatie met goede communicatieve en analytische vaardigheden zijn veel belangrijker om goed te kunnen doorvragen en om snel tot goede requirements te komen. 
  1. “Stakeholders weten niet wat ze willen.”
    Deze uitspraak hoor je vaak op het moment dat stakeholders hun requirements wijzigen. Veel mensen raken daardoor geïrriteerd. Vaak wordt echter vergeten dat het om lastige materie gaat en dat een goede analist stakeholders met zijn of haar vragen juist aan het denken zet. En dat dat denkproces ook na het gesprek of de workshop doorgaat. Ook bij de analist. Verwacht dus na elke sessie dat stakeholders nog met wijzigingen komen en dat er bij jezelf ook nog vragen zullen opkomen.
  1. “Stel 5x de waarom-vraag om de werkelijke behoefte te achterhalen.”
    Goed en kritisch doorvragen is belangrijk, maar consequent 5 keer de waarom-vraag blijven herhalen leidt tot irritatie bij de stakeholder(s) en een vervelend en onnatuurlijk gesprek. Varieer niet alleen met het aantal, maar ook met een aantal ‘wat’, ‘welke’ en ‘hoe’ vragen.
    .
  2. “Stakeholders vinden je irritant als je maar blijft doorvragen.”
    Veel mensen durven na 2 of 3 keer doorvragen niet nog verder door te vragen. Vaak uit angst om onwetend over te komen of de ander te irriteren. Maar stakeholders vinden het juist irritant als achteraf blijkt dat je (te) veel aannames hebt gedaan. Het gebruik van de juiste gesprekstechnieken en vragen zorgt ervoor dat zowel jij als de ander zich prettig blijft voelen als je vragen blijft stellen.
     
  3. “Als analist moet je de oplossing helder krijgen.”
    Problemen zijn niet leuk en moeten zo snel mogelijk opgelost worden. Dat wordt ons van jongs af aan al geleerd. Niet gek dus dat zowel stakeholders als analisten vaak snel in oplossingen denken en in de valkuil trappen om dan direct in detail over een specifieke oplossing te gaan praten. Maar is dit wel dé beste oplossing voor wat de stakeholder wil bereiken? Als analist moet je dus als eerste de vraag achter de vraag scherp zien te krijgen en de diverse alternatieven die die gewenste situatie kunnen bereiken. 
  1. “Het doel van een requirementssessie is om de requirements op te halen.”
    Mensen hebben verschillende referentiekaders. Daardoor hebben mensen bij het horen of lezen van woorden per definitie verschillende beelden in gedachten. Wat voor de één veel is, is voor de ander weinig. Het ultieme doel van elke sessie over requirements, of dit nu een bilateraal gesprek is of een workshop, of het nu gaat om requirements ophalen of requirements prioriteren, is dan ook dat alle aanwezigen na afloop van de sessie hetzelfde beeld hebben bij de requirements. 
  1. “Requirements workshops kosten niet zoveel tijd om voor te bereiden.”
    Nog te vaak zie ik dat voor een workshop te weinig tijd wordt besteed aan de voorbereiding en dat men op de bonnefooi de workshop in gaat. Met tegenvallende resultaten als gevolg. Maak daarom vooraf een ‘spoorboekje’. Leg hier o.a. in vast welke vragen je gaat stellen. Welke werkvormen je gaat gebruiken. Hoe je besluiten gaat nemen. Welke hulpmiddelen je allemaal gaat gebruiken. Wat je gaat doen als je toch in tijdnood komt. Een vuistregel: een goede voorbereiding is het halve werk.

 

Zijn deze fabels voor jou herkenbaar? Heb jij zelf ook nog een veel voorkomende fabel over het achterhalen van requirements die aan deze fabeltjeskrant voor requirementsland toegevoegd kan worden? Laat het ons weten en laat hieronder je reactie of fabel achter.

 

Vind je dit artikel waardevol? Deel het dan met anderen voor wie het ook interessant kan zijn, bijvoorbeeld via Facebook, Twitter, LinkedIn of Google+. Alvast hartelijk dank daarvoor!

One Response to De 7 meest voorkomende fabeltjes in requirementsland

  1. René Spaargaren September 23, 2015 at 11:54 am #

    Ha Mirjam,

    Héél herkenbaar, maar net zo weerbarstig. Leuk om er zo zeven op een rijtje te hebben (ik wilde dat meer mensen ze allemaal op een rijtje hadden…!)

    Met vriendelijke groet,
    René

Leave a Reply