Boekrecensies

“Mirjam touches the very basics of business analysis in an accessible way. Easy to read, easy to digest, easy to apply and very complete. I woukld recommend the book “Heldere wensen en eisen” to all fellow business analysts.”
Michael van der Steen

“Wat opvalt aan de titel is dat er nadruk ligt op de combinatie van business en ICT. In de pocket wordt dit onderscheid verder niet gemaakt. Hierdoor is geprobeerd de miscommunicatie tussen business en ICT te beperken.

Het boekje start met het gegeven van een definitie en waarom het opstellen van ‘goede’eisen belangrijk is voor een project. De 5 stappen die worden beschreven zal de lezer die meerdere requirements boeken hebben gelezen, bekend voorkomen. In dat opzicht geen nieuwe inzichten. Maar de pocket geeft handige tips bij de verschillende stappen, die toegelicht worden met behulp van voorbeelden uit de hedendaagse praktijk. Zo worden de stappen doorlopen voor het zeilmeisje Laura, die als jongste zeiler rond de wereld wilde varen. Het gevaar met dergelijke voorbeelden is dat het voorbeeld dateert en neitmeer herkent worden door de lezer. De tips zijn direct toepasbaar.

Deze pocket is handig als naslagwerk te hebben voor alle analisten, zowel business als informatieanalisten. Als er op de werkvloer discussie ontstaat over de kwaliteit van de requirementskan met behulp van dit boekje snel praktische stappen worden ondernomen om de kwaliteit van de eisen te verbeteren en discussie over de kwaliteit van eisen te verminderen. Gebruik daarvoor ook de handige vragen die op de kaft (achterkant) van de pocket staan!
Le Blanc Advies

“Hallo Mirjam,

Ik heb je boekje met veel genoegen doorgelezen, het beschrijft op zeer compacte en zeer leesbare wijze een gestructureerde aanpak van dingen die je allemaal los wel herkent, maar misschien toch niet altijd consequent toepast… Ook de losse en zeer toegankelijke manier waarop je de theorie mee-verpakt maakt het interessant op vele niveaus.”
Paul Swaab

“Het boek ‘Heldere Wensen en Eisen’ is zo geschreven dat het direct toepasbaar is binnen iedere organisatie/project waar gevraagd wordt de requirements en/of acceptatiecriteria te definieren. Duidelijk, concreet, aangevuld met voorbeelden, en toch makkelijk leesbaar. Een aanrader.”
Mirjam Versteegh

“Na lezen van het boekje heb ik meteen de tips toegepast om de eisen en wensen op te stellen voor een wijziging in de software bij mijn opdrachtgever. Het ontwikkelteam was blij verrast met de veel duidelijkere wensen en eisen dan ooit eerder aangeleverd. Er was veel geklaag dat men veel te veel in oplossingen dacht, weinig ruitme voor andere oplossingen was en niet duidelijk was in wat men nou precies verwachte. Top boek!”
Fabian Sloos